CV


Sayed mahdi Rahimi

Sayed mahdi Rahimi

Associate Professor

Faculty: Literature and Humanities

Department: Persian Language and Literature

Degree: Ph.D

Birth Year: 1338

CV
Sayed mahdi Rahimi

Associate Professor Sayed mahdi Rahimi

Faculty: Literature and Humanities - Department: Persian Language and Literature Degree: Ph.D | Birth Year: 1338 |

زائوم در ادبیات عامه برمبنای ادبیات عامۀ تربت جام

Authorsسیدمهدی رحیمی,محمدکاظم نظری قره چماق
Journalفرهنگ و ادبیات عامه
Page number183-219
Serial number۹
Volume number۳۸
Paper TypeFull Paper
Published At۲۰۲۱
Journal GradeISI
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

هدف در این جستار بررسی و تحلیل موضوع زائوم در ادبیات عامه است، زیرا ادبیات عامه بستری مناسب برای نمود زائوم بوده و هست و اساساً یکی از عناصر و موتیف‌های پرتکرار در ادب عامه، زائوم است. نمونه‌های این پژوهش از ادبیات عامه منطقۀ تربت جام انتخاب ‌شده ‌است. زائوم (Zaum) به واژه‌هایی گفته می‌شود که از منطق زبانی عدول کرده، فاقد معنا و مهمل­اند، ولی با ایجاد موسیقی در شعر (نیز در امثال و حکم و ترانه­ها) موجب انگیزش عاطفی و خوشایندی می‌شوند. در پژوهش­های ادبی این اصطلاح از مکتب آینده­گرایی روسی سرچشمه می‌گیرد. نخستین‌بار شفیعی کدکنی آن را وارد مطالعات ادبی فارسی کرد. بنابر تقسیم پژوهشگران، زائوم به سه دسته نشانه‌شناسیک، صرفی و آوایی تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی براساس زائوم در سطح کلمه است که در ادبیات عامه دیده می­شود. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که زائوم در سطح مصراع (جمله) نیز اتفاق می‌افتد. «هیچانه­ها» و «تزریق» نمونۀ زائوم جمله­اند. زائوم گرچه بی‌معنی است، اما موجب تولید و افزونی موسیقی می‌شود .درنتیجه این موسیقی بار معنایی را جبران می‌کند. در بعضی شعرهای عامه که شاعر تبحر شعری بالایی ندارد، دست به خلق زائوم می‌زند. در شعر کودکان چون به موسیقی بیشتر از معنا پرداخته ‌شده ‌است، زائوم پررنگ‌تر است.

Paper URL