| Authors | ابراهیم محمدی,سیدمهدی رحیمی,عفت غفوری حسن آباد |
| Journal | پژوهش ادبیات معاصر جهان - Research in Contemporary World Literature |
| Page number | 71-97 |
| Serial number | ۲۹ |
| Volume number | ۱ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۲۴ |
| Journal Grade | Scientific - research |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc،Scopus |
Abstract
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی و سنجش شیوه ی روایت زنانه در فیلم سینمایی کافه ستاره ، نخستین اثر اقتباس ی
سامان مقدم، کارگردان شناخته شده ی ایرانی و رمان کوچه ی مدق، اثر نویسنده ی موفق مصر ی، نجیب محفوظ )برنده
جایزه نوبل ادبیات 1998 ( ا ست. از ا ینرو می توان گفت، این پژوهش بر تبیین چیستی و کیفیت دگرگونی های روایت از
ادبیات تا سینما، در دو اثر ادبی و سینمایی متمرکز ا ست. در اثر سینمایی که محصول تعامل و برهم کنشی ادبیات و
سینما است و روایتگر بُرشی از زندگی زنان )به عنوان بخشی از طبقه ی فرودست جامعه( در جدال با فرادس ت و
کشمکش های اجتماعی- اقتصاد یِ برساخته ی فرادست، حضور روایت زنانه آشکار است ، حال آنکه این شیوه ی روایت
در اثر ادبی یعنی کوچه ی مدق به روشنی دیده نمی شود؛ ستیز فرودست با فرادست، روایت فیلم را زنانه تر کرده است . در
مجموع می توان گفت روایتگری در فیلم به شیوه ای خلاقانه تغییر یافته است: حضور پر رنگ صشخصیتهای زن، به
تصویر کشیدن همدلانی و ضعیت زنان، تعدد راوی، تجلی رمانتیک عشق، رؤ یانگاری شخصیتهای دا ستان، بیان
نمادین، مکان محدود داستان، جزئینگری و مردستیزی، روایت کافه ستاره را زنانه کرده است، نکته ای که نباید از نظر
دور داشت اینکه پدیدآورنده ی هر دو اثر جنسیت مردانه دارند. حال آنکه تنها برخی از این مؤلفه ها مانند بیان نمادین،
مکان محدود داستان، جزئی نگری و مردستیزی در کوچه ی مدق دیده می شود.
Paper URL