| نویسندگان | سیدمهدی رحیمی,طیبه جنگی,علی اکبر سام خانیانی |
| نشریه | پژوهش زبان و ادبیات فارسی-جهاد دانشگاهی |
| شماره صفحات | 1-36 |
| شماره سریال | ۱۳ |
| شماره مجلد | ۳۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۱۵ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده
پدیدههای واحد برای هر شخص بـه شـیوه ای متفـاوت پدیـدار مـی شـوند و ایـن
پدیدارشدن مطابق است با موقعیتهای پدیدارشـناختی متفـاوتی کـه هـر کـس
برای دیدن آن چیـز واحـد اتخـاذ مـی کنـد . بـه اعتقـاد پدیدارشناسـان، متعلّـق
شناسایی به خودیخود چیزی را آشکار نمیکنند ؛ این انسانها هستند که با نگـاه
به اشیا و طریق ة ورود به روح جهان، آن را درمییابند. «کانت» نیز گفته است کـه
ما چیزها را نه آنچنان که فینفسه هستند، بلکه آنچنان که بر مـا مـی نماینـد ،
درک میکنیم. ارتباط ما با جهان، با عین جهـان نی سـت؛ بلکـه بـا جهـان اسـت
نآ سان که بر ما مینمایند. نویسند ة «کشفالاسرار» نیز که با دو رویکرد شـرعی و
عرفانی به پدیدههای موجود در آیات قرآن می نگرد، ناخودآگاه در هر یک از ایـن
دو حوز ة فکری تحت تأثیر جهانبینیهای پذیرفته ةشد همان حوزه قرار گرفتـه و
در واقع با قرار گرفتن در زاویه نگاه هر یک از رویکردهای شرعی یا عرفانی آیـات
و پدیدههای منعکسشده در آنها در راستای دیدگاههای همان رویکـرد تفسـیر و تحلیل شده است. نمونهای از این رویکردهای دوگانه، در نگرش نویسـنده نسـبت
به خداوند مشـاهده مـی شـود . از ایـن رو ایـن مقالـه بـر آن اسـت تـا بـا بررسـی
ب صورتندی گفتمانی میبدی در دو نوبت شرعی و عرفانی کشفالاسرار، دوگانگی
رویکرد نویسنده نسبت به «خدا» را تحلیل کند و جهانبینیهـای مطـابق بـا هـر
حوز ة فکری (شرعی و عرفانی) در این اثر نسبت به این پدیـده را تحلیـل نمایـ . د
این مقاله که با روش توصیفی - تحلیلی به پیش رفته ، به این نتیجه رس دی ه اسـت
که «میبدی» در نوبتهای دوم و سوم کشفالاسرار از صورتبندیهـای گفتمـانی
متفاوتی استفاده میکند تا متعلّق شناخت را متناسب با بافت هر یـک از ایـن دو
گفتمان ارائه دهد
لینک ثابت مقاله