نویسندگان | علی اکبر سام خانیانی,سیدمهدی رحیمی,نیره پاک مهر |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه عرفان |
شماره صفحات | ۴۱-۶۳ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۲۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۹ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
میبدی تفسیر خود را در سه مرحله یا به تعبیر خود در سه نوبت پرداخته است. نوبت اول ترجمه ای است از آیات قرآن به فارسی روشن؛ نوبت دوم، به تفسیر آیات به مذاق متشرعان اختصاص یافته و در نوبت سوم به نقل گفتهه ای عارفان و حسب حالهای آنها پرداخته است. اندیشهای که منجر به این شیوۀ بیسابقه در تفسیر گشته است، شباهاتفراوانی به آرا و نظریات پدیدارشناسی دارد. میبدی با مطالعۀ پدیده های خاص (مثل آیات قرآن، و هر پدیدۀ دیگری که در ضمن این آیات از آن سخن رفته است) از دو چشم انداز عرفانی و شرعی، سعی بر آن دارد که پدیدار هر پدیده را از ورای هر چشمانداز (شرعی و عرفانی) مطالعه کند. این مقاله با شیوه های تحلیلی توصیفی مؤلفه های مشابه با پدیدارشناسی در تفسیر کشف الاسراررا بررسی می کند و به این نتیجه دست می یابد که کاربرد اصولی همچون تغییر حیث التفاتی، مبارزه با تحویلگرایی، اپوخه و... در تفسیر کشف الاسرار، میبدی را به عنوان پدیدارشناس معرفی می کند.
tags: میبدی، کشف الاسرار، پدیدارشناسی، معرفت شناسی، حیث التفاتی، اپوخه،مبارزه با تحویل گرایی