Authors | سعید رهنما,فریبرز فاتحی سیچانی,شاه بیکی احسان |
---|---|
Journal | مهندسی مکانیک مدرس |
Page number | ۱۰۵-۱۱۳ |
Serial number | ۱ |
Volume number | ۱۹ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۱۹ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
مفتول های دو یا چندلایه به دلیل داشتن خواص مکانیکی، فیزیکی، حرارتی، الکتریکی و ارتعاشی امروزه کاربردهای خاصی را در صنعت یافته اند. مفتو لهای دولایه که از لایه های فلزی با دو جنس مختلف تشکیل شده اند برای بهره مندی همزمان از خواص مطلوب چند فلز مانند استحکام زیاد، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر سایش، بهبود توزیع تنش در مقطع یک ماده، طی سال های اخیر مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته اند. در این پژوهش، آزمایش کشش تک محوری روی مفتول فولادی و لوله فولاد ضدزنگ انجام شد تا خواص مکانیکی مربوط به هر نمونه به دست آید. برای ساخت مفتول، دوز ههایی آماده شدند. سپس دو نمونه مفتول با عبور از دوز هها توسط روش سوئیج با نسبت ۹% و ۲۱ % ساخته شدند. نمونه ها پس از تولید توسط / کاهش سطح مقطع ۷۵ دستگاه وایرکات برش داده شدند. برای انجام آزمایش استحکام بین لایه ای قالب هایی براساس طرح پولک رانی طراحی شدند. نتایج آزمایش برای کالیبره کردن پارامترهای المان چسبنده در نرم افزار مورد استفاده قرار گرفتند. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار انسیس ۱۷.۰ انجام شد. سپس نتایج آن با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شد. اثرات کاهش سطح مقطع، قطر داخلی، طول نمونه و ضخامت پوسته مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی با نتایج شبیه سازی تطابق خوبی داشت. با افزایش نسبت کاهش سطح مقطع، نیروی لازم برای جدایش دو لایه افزایش یافته و در نتیجه استحکام چسبندگی بین لایه ای افزایش یافته است.
tags: مفتول دولایه، استحکام بین لایه ای، آزمون تجربی، شبیه سازی عددی، المان چسبنده