| Authors | محمدرضا اسدی یونسی,میترا راستگومقدم,فرزانه بخشی |
| Journal | خانواده و پژوهش |
| Page number | 87-108 |
| Serial number | ۱۵ |
| Volume number | ۲ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۱۸ |
| Journal Grade | ISI |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
| Journal Index | isc |
Abstract
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دو گروه از
دختران دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند بود که برحسب میزان مشارکت بالا و پایین مادران
آنها در امور تحصیلی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی-مقایسهای بود.
جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند در
3141 بود و گروههای نمونۀ مورد مقایسه، در مجموع شامل 06 - سال تحصیلی 49
آزمودنی بودند که با روش نمونهگیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری
دادههای پژوهش ابتدا در مرحلۀ اول پرسشنامۀ " ادراک از مشارکت مادران در امور
تحصیلی فرزندان" روی 386 آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبۀ نمرات اکتسابی
دانشآموزان در این پرسشنامه دو گروه 16 نفری)یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه
با بیشترین نمرات( به عنوان گروههای نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. در
مرحلۀ دوم، معدل نمرات پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و
خردهمقیاس خودکارآمدی تحصیلی، برگرفته از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای
یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس
چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه نمونه از نظر انگیزش و
خودکارآمدی تحصیلی دارای تفاوت معنادار بودند اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار
میان دو گروه مشاهده نگردید. بهعبارت دیگر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دخترانِ
مادرانِ با مشارکت بالا بهطور معنادار بیشتر از دخترانِ مادرانِ با مشارکت پایین بود اما
پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنادار آماری با هم نداشت.
Paper URL