| Authors | محمدحسین سالاری فر,احمد خامسان,زهرا ماسنانی |
|---|---|
| Journal | پژوهشنامه تربیتی |
| Page number | 119-140 |
| Serial number | ۱۴ |
| Volume number | ۵۸ |
| Paper Type | Full Paper |
| Published At | ۲۰۱۹ |
| Journal Grade | Scientific - promoting |
| Journal Type | Typographic |
| Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Abstract
چکیده پژوهشهای گذشته ارتباط بین حافظه کاری با اضطراب امتحان و ذهنآگاهی را نشان دادهاند. در پژوهش حاضر نقش واسطهای حافظهی کاری (حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی) در رابطهی ذهنآگاهی با اضطراب امتحان بررسی شده است. 294دانشجوی دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس حافظهی کاری وکسلر، پرسشنامههای اضطراب امتحان و مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین ذهنآگاهی و ابعاد آن (تمرکزگری و پذیرشگری) با اضطراب امتحان رابطه وجود دارد. نقش واسطهای حلقه واجشناسی و حافظهی دیداری-فضایی حافظهی کاری در ارتباط ذهنآگاهی با اضطراب امتحان تأیید نشد. میتوان نتیجه گرفت برای کاهش اضطراب امتحان مداخلات ذهنآگاهی مؤثر است و از مؤلفههای حافظهی کاری فقط مخزن مرکزی در ارتباط با اضطراب مداخله میکند