Authors | محمدحسین سالاری فر,منصور صالحی,مرضیه مزدی |
---|---|
Journal | روان شناسی مدرسه |
Page number | ۸۶-۹۸ |
Serial number | ۱۰ |
Volume number | ۴ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Typographic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
هدف : پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش دانش، حالت و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان سرایان است. تعداد 233 دانشآموز (124 دختر و 109 پسر) بهروش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دانش فراشناختی، باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی و خلاقیت هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، دانشفراشناختی و حالت فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< رابطه مثبت معناداری دارد. ولی باورهای فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< دارای رابطه منفی معنادار است. دانشفراشناختی، حالتفراشناختی و باورهای فراشناختی در یک ترکیب خطی در حدود 36 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج میتوان گفت، چالش با باورهای فراشناختی آسیبزا باهدف حذف و کاهش آنها و نیز تقویت و بهبود دانشفراشناختی و حالت فراشناختی، خلاقیت هیجانی دانشآموزان را افزایش میدهد.
tags: دانش فراشناختی حالت فراشناختی باورهای فراشناختی خلاقیت هیجانی