CV


Mohammad Hosien Salarifar

Mohammad Hosien Salarifar

Assistant Professor

Faculty: Educational Science and Psychology

Department: Psychology

Degree: Ph.D

CV
Mohammad Hosien Salarifar

Assistant Professor Mohammad Hosien Salarifar

Faculty: Educational Science and Psychology - Department: Psychology Degree: Ph.D |

نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه میان بهزیستی معنوی و سلامت روان‌شناختی دانشجویان

Authorsمحمدحسین سالاری فر,سیدعلیرضا قاسمی,مینو میری,علی طیرانی راد
Journalپژوهش های کاربردی روانشناختی
Page number1-17
Paper TypeFull Paper
Journal GradeScientific - research
Journal TypeTypographic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal Indexisc

Abstract

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه میان بهزیستی معنوی و سلامت روان‌شناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری داده‌ها همبستگی از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2800 نفر بودند. بر اساس جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای (طبقه دختر و پسر) از بین افراد واجد شرایط 353 نفر (184 پسر و 169 دختر) به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (ARI)، بهزیستی معنوی دهشیری و همکاران (SWBQ) و سلامت روان‌شناختی عمومی گلدبرگ (GHQ-28) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری، با دو نرم‌افزار تحلیل آماری SPSS-27 وSmart-pls-3 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد ضرایب مسیر مستقیم مربوط به رابطه بین بهزیستی معنوی با تاب‌آوری تحصیلی مثبت و معنی‌دار بود. همبستگی بین بهزیستی معنوی با سلامت روان‌شناختی معنی‌دار بود. همچنین رابطه بین تاب‌آوری تحصیلی با سلامت روان‌شناختی مثبت و معنی‌دار بود (۰۱/0>p). همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین بهزیستی معنوی با سلامت روان‌شناختی از طریق متغیر میانجی تاب‌آوری تحصیلی معنی‌دار بود (۰۱/0>p). همچنین حصول مقدار 463/0=GOF حاکی از برازش کلی مدل پژوهش داشت. بنا بر یافته‌های پژوهش نقش غیرمستقیم بهزیستی معنوی در سلامت روان‌شناختی دانشجویان از طریق نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی تأیید شد؛ بنابراین آموزش روش‌های بهبود منش تاب‌آور به دانشجویان باهدف بهبود سلامت روان‌شناختی آنان ضروری است.