| نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,سحر کیانی,علی عسگری |
| همایش | کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری |
| تاریخ برگزاری همایش | 2014-12-17 |
| محل برگزاری همایش | تهران |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
هدف این تحقیق بررسی وضعیت باورها و حالت فراشناختی و حافظه کاری دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند بود. این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است و به لحاظ ماهیت، یک پژوهش بنیادی محسوب میشود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-95 بود که با استفاده از فرمول کوکران، 300 دانشآموز (دختر و پسر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای حالتهای فراشناخت (عابدی، 1996)، باورهای فراشناخت (وارد و کارات، 2004) و حافظه کاری (دن، 2008) بودند. یافتهها نشان داد که میانگین حالتهای فراشناخت، باورهای فراشناخت و حافظه کاری دانشآموزان پایینتر از حد متوسط است. نتایج حاکی از آن است که تقویت حافظه کاری و آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان کمک کند. همچنین، بین مؤلفههای فراشناخت و حافظه کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این پژوهش بر اهمیت توجه به نقش فراشناخت و حافظه کاری در برنامهریزیهای آموزشی تأکید دارد.
لینک ثابت مقاله