رزومه


محمدحسین سالاری فر

محمدحسین سالاری فر

استادیار

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

گروه: روانشناسی

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۴۳

رزومه
محمدحسین سالاری فر

استادیار محمدحسین سالاری فر

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی - گروه: روانشناسی مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۴۳ |

اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرحواره درمانی بر فعالیت طرحواره های ناسازگار اولیه

نویسندگانمحمدحسین سالاری فر,عاطفه جعفری,محسن خورشیدزاده
همایشنهمین کنگره بین المللی روان درمانی (اجلاس آسیایی در بستر ارزش های فرهنگی)
تاریخ برگزاری همایش2016-05-14
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات0-0
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

طرح واره ها به عنوان نقشه انتزاعی شناختی در نظر گرفته می شوند که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسأله اند و هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثربخشی مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح واره درمانی بر فعالیت طرح واره های ناسازگار اولیه دانش آموزان متأهل دوره متوسطه شهر قاین است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. نمونه شامل 30 دانش آموز متأهل است که به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه، با استفاده از پرسشنامه فرم کوتاه طرح واره یانگ در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری ارزیابی شدند. گروه آزمایش مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح واره درمانی را طی 8 جلسه دریافت کرد. داده های به دست آمده با روش تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته های این پژوهش، نشان دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل است. به بیان دیگر، آموزش موجب کاهش فعالیت طرح واره های ناسازگار اولیه شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که می توان با اجرای مرحله سنجش و آموزش رویکرد طرح واره درمانی، فعالیت طرح واره های ناسازگار اولیه را کاهش داد.

لینک ثابت مقاله