| نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,گوهر یزدانی چشمه,محسن خورشیدزاده |
| نشریه | فرهنگ مشاوره و روان درمانی |
| شماره صفحات | 101-122 |
| شماره سریال | ۱۲ |
| شماره مجلد | ۴۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
| رتبه نشریه | ISI |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
فرسودگی تحصیلی یک مشکل جدی و یک واکنش منفی احساسی، جسمی و ذهنی به مطالعه
طولانیمدت است که منجر به فرسودگی، ناامیدی، عدم انگیزه و کاهش توانایی در مدرسه میشود. هدف
پژوهش مشخص کردن تأثیر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود.
روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است.
جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بیرجنداست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 04نفر از
دانشجویان بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه 04نفری تحت عنوان کنترل و آزمایش جایگزین
شدند. برای مداخله آموزشی از بسته آموزش فراشناختی سالاریفر ( )1931و برای ارزیابی فرسودگی
تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی مسلش و جکسون ( )1390استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از
روش کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد، اثر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر کاهش فرسودگی
تحصیلی معنادار است. با توجه به نتایج، میتوان گفت آموزش باورها و حالت فراشناختی، فرسودگی
تحصیلی دانشجویان را کاهش میدهد
لینک ثابت مقاله