اثربخشی آموزش باورها و حالت فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان

نویسندگانمحمدحسین سالاری فر,گوهر یزدانی چشمه,محسن خورشیدزاده
نشریهفرهنگ مشاوره و روان درمانی
شماره صفحات۱۰۱-۱۲۲
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۴۸
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

فرسودگی تحصیلی یک مشکل جدی و یک واکنش منفی احساسی، جسمی و ذهنی به مطالعه طولانیمدت است که منجر به فرسودگی، ناامیدی، عدم انگیزه و کاهش توانایی در مدرسه میشود. هدف پژوهش مشخص کردن تأثیر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه بیرجنداست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 04نفر از دانشجویان بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه 04نفری تحت عنوان کنترل و آزمایش جایگزین شدند. برای مداخله آموزشی از بسته آموزش فراشناختی سالاریفر ( )1931و برای ارزیابی فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی مسلش و جکسون ( )1390استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد، اثر آموزش باورها و حالت فراشناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی معنادار است. با توجه به نتایج، میتوان گفت آموزش باورها و حالت فراشناختی، فرسودگی تحصیلی دانشجویان را کاهش میدهد

لینک ثابت مقاله

tags: باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی، فرسودگی تحصیلی