نقش دانش فراشناختی، حالت فراشناختی و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی

نویسندگانمحمدحسین سالاری فر,منصور صالحی,مرضیه مزدی
نشریهروان شناسی مدرسه
شماره صفحات۸۶-۹۸
شماره سریال۱۰
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف : پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش دانش، حالت و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی دانش­آموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل دانش­آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سرایان است. تعداد 233 دانش­آموز (124 دختر و 109 پسر) به­روش نمونه­گیری خوشه­ای به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های دانش فراشناختی، باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی و خلاقیت هیجانی استفاده شد. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، دانش­فراشناختی و حالت فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< رابطه مثبت معناداری دارد. ولی باورهای فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< دارای رابطه منفی معنادار است. دانش­فراشناختی، حالت­فراشناختی و باورهای فراشناختی در یک ترکیب خطی در حدود 36 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی را تبیین می­نمایند. نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج می­توان گفت، چالش با باورهای فراشناختی آسیب­زا باهدف حذف و کاهش­ آنها و نیز تقویت و بهبود دانش­فراشناختی و حالت فراشناختی، خلاقیت هیجانی دانش­آموزان را افزایش می­دهد.

لینک ثابت مقاله

tags: دانش فراشناختی حالت فراشناختی باورهای فراشناختی خلاقیت هیجانی