نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,منصور صالحی,مرضیه مزدی |
---|---|
نشریه | روان شناسی مدرسه |
شماره صفحات | ۸۶-۹۸ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف : پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش دانش، حالت و باورهای فراشناختی در خلاقیت هیجانی دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان سرایان است. تعداد 233 دانشآموز (124 دختر و 109 پسر) بهروش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دانش فراشناختی، باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی و خلاقیت هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد، دانشفراشناختی و حالت فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< رابطه مثبت معناداری دارد. ولی باورهای فراشناختی با خلاقیت هیجانی در سطح ۰۱/۰ P< دارای رابطه منفی معنادار است. دانشفراشناختی، حالتفراشناختی و باورهای فراشناختی در یک ترکیب خطی در حدود 36 درصد از واریانس خلاقیت هیجانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج میتوان گفت، چالش با باورهای فراشناختی آسیبزا باهدف حذف و کاهش آنها و نیز تقویت و بهبود دانشفراشناختی و حالت فراشناختی، خلاقیت هیجانی دانشآموزان را افزایش میدهد.
tags: دانش فراشناختی حالت فراشناختی باورهای فراشناختی خلاقیت هیجانی