مقایسه دانش فراشناختی دانش آموزان قوی و ضعیف در حل مساله

نویسندگانپروانه شادمانی,فرهاد گریمی,منصور صالحی,محمدحسین سالاری فر
نشریهخانواده و پژوهش
شماره صفحات۱۱-۲۶
شماره سریال۱۷
شماره مجلد۴
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۱
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف از اجرای این پژوهش، مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی دانش‌آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله بوده است. به منظور دستیابی به این هدف، صد نفر از دانش‌آموزان منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به طور انفرادی به سؤالهای پرسشنامه مصاحبه‌ای دانش‌فراشناختی حل مسأله پاسخ گفتند، سپس عملکرد آنان به طور انفرادی در حل مسأله آونگ بررسی شد و با توجه به عملکردشان در حل مسأله به دو گروه قوی و ضعیف تقسیم شدند. برای مقایسه نیمرخ دانش‌فراشناختی آنان از روش تحلیل واریانس دو عاملی اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. تحلیل واریانس برای اندازه‌گیری مکرر نشان ‌داد که اثر اصلی عامل A (توانایی حل مسأله) و اثر اصلی عامل B (دانش‌فراشناختی) معنادار است. معنادار بودن اثر اصلی عامل A نشان می‌دهد که میان دانش‌­آموزان قوی و ضعیف از نظر حل مسأله آونگ، تفاوت وجود دارد. معنادار بودن اثر اصلی عامل B، حاکی از آن است که میان طبقات دانش فراشناختی دانش‌­آموزان تفاوت وجود دارد. همچنین اثر تعاملی عاملهای A و B معنادار بود که نشان می‌دهد نیمرخ‌ دانش‌فراشناختی دو گروه قوی و ضعیف در حل مسأله متفاوت است. این یافته‌­ها نشان می‌­دهند که دانش‌­آموزان قوی و ضعیف در حل مسأله، از سطوح متفاوت دانش فراشناختی برخوردارند و دانش فراشناختی، نقشی اساسی در توانایی حل مسأله دارد.

لینک ثابت مقاله

tags: دانش‌فراشناختی، دانش‌آموزان قوی و ضعیف، حل مسأله آونگ