نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,عباسعلی آهنگر,ستاره مجاهدی رضائیان,آزاده ایمانوردی |
---|---|
نشریه | زبان پژوهی |
شماره صفحات | ۱-۲۶ |
شماره سریال | ۱۵ |
شماره مجلد | ۴۷ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
یکی از اختلالات عصبی-رشدی مطرح در جامعه امروز، اختلال اوتیسم می¬باشد. در این اختلال توانایی¬های شناختی و زبانی فرد با مشکل روبه¬رو می¬گردد. از آنجایی¬که گفتمان روایی مبحثی است که احتیاج به به¬کارگیری هر دو حوزه شناخت و زبان دارد، به نظر می¬رسد این افراد در روایت¬گری نیز با چالش روبه¬رو باشند. بنابراین، در این پژوهش قصد داریم تا با بررسی حوزه فضا، که یکی از اجزاء جدایی¬ناپذیر ساخت هر روایت می¬باشد، به بررسی این حوزه و در ابعاد وسیع¬تر، حوزه گفتمان روایی در این گروه از افراد بپردازیم. در این راستا، بازنمایی برخی مولفه¬های فضا همچون محمول¬ها شامل محمول¬های ایستا، کنشی، کنشی-پایا و منقطع و زمینه¬ فضایی شامل اسم و ضمیر در گفتمان روایتی کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی، بر اساس الگوی هیکمن و تقسیم¬بندی¬های رابرتس، برجسته دلفروز و جهانی، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. به این¬صورت¬که، 20 کودک اوتیسم با عملکرد بالا و 20 کودک عادی همتای سنی در آزمون تولید گفتمان روایتی براساس دو داستان تصویری «اسب» و «گربه» ارائه شده توسط هیکمن جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. داده¬های گردآوری شده پس از بررسی و توصیف، با به-کارگیری آزمون یو من-ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل شده نشان داد تفاوت معناداری در بازنمایی محمول¬های ایستا، کنشی، کنشی-پایا و مولفه ضمیر توسط کودکان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی وجود داشت(05/0= P). به عبارت دیگر، کودکان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا کمتر از کودکان عادی از محمول¬های ایستا، کنشی و کنشی-پایا استفاده کردند و بنابراین ، رویدادها و موقعیت¬های کمتری را توصیف و روایت نمودند، همچنین، کودکان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا کمتر از کودکان عادی از مولفه ضمیر و صورت تکیه¬کننده استفاده کردند. در نهایت، نتایج حاکی از آن بود که بین این دو گروه در بازنمایی انواع مولفه¬های فضا نیز تفاوت معناداری وجود دارد. به نظر میرسد عملکرد ضعیف کودکان دارای اختلال اوتیسم با عملکرد بالا در مقایسه با کودکان عادی در بازنمایی برخی مولفههای فضا همچون محمول¬ها و ضمیر در گفتمان روایتی با نقائص شناختی و زبانی آنها ارتباط دارد.
tags: روایت، فضا، محمول، زمینه¬فضایی، کودکان دارای اختلال اتیسم با عملکرد بالا، زبان فارسی