| نویسندگان | محمدحسین سالاری فر,امیرسینا اسلامی راد,مهدی رضایی |
| نشریه | پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری |
| شماره صفحات | 17-34 |
| شماره سریال | ۴ |
| شماره مجلد | ۷ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زمینه: شناخت را میتوان براساس موقعیت هیجانی، به شناخت سرد و شناخت داغ تقسیم کرد. شناخت سرد منطقی، تحلیلی و غیرهیجانی و شناخت داغ هیجانی و انگیزشی است. تمایز این دو نوع شناخت دارای ضرورت است و تنظیم آنها در کارکردهای روزمره و موقعیتهای پیچیده زندگی نقش قابل توجهی دارد.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ برای نوجوانان و جوانان انجام شد.
روش: این پژوهش در دو مرحلۀ انجام شد. مرحلۀ اول به تدوین بستۀ آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ اختصاص داشت. باتوجه به هدف، برای تدوین بسته آموزشی از پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. بدین منظور مبانی نظری و پژوهشی مرتبط، با هدف استخراج مفاهیم و مؤلفههای پرتکرار مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحلۀ دوم، اعتبار بستۀ آموزشی به روش دلفی مورد آزمون قرار گرفت و شاخص روایی محتوایی بسته آموزشی برمبنای نظر متخصصان محاسبه شد.
یافتهها: بسته آموزشی در 8 جلسه تدوین شد و شامل 3 مؤلفه حلمسئله، تصمیمگیری و حافظهفعال است. هر جلسه این بسته آموزشی به مدت 60 دقیقه در نظرگرفته شد. روایی بسته با استفاده از شاخصهای نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI)برمبنای نظر 15 متخصص روانشناسی محاسبه شد. نتایج نشان داد، شاخص CVR برای اهداف 88/0 و برای محتوا 72/0 و میانگین شاخص CVI برابر با 97/0 است که حاکی از روایی بالای بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت، تدوین این بسته گامی مهم در جهت تقویت حلمسئله، تصمیمگیری و حافظهفعال به عنوان مولفههای مهم فرایند یادگیری در موقعیتهای شناختی و هیجانی است. نتایج نشان داد، بسته آموزشی تنظیم شناخت سرد و داغ از روایی لازم برخوردار است و میتواند در محیطهای آموزشی و مداخلات بالینی مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد میشود، اثربخشی این بسته در مطالعات بعدی بررسی شود.
لینک ثابت مقاله