نویسندگان | طاهره شیخی,علی اکبر سام خانیانی,اکبر شایان سرشت |
---|---|
نشریه | تفکر و کودک |
شماره صفحات | ۸۳-۱۱۳ |
شماره سریال | ۱۱ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
پرورش تفکر فلسفی در کودکان و آموزش برنامههای فکری به دلیل آنکه به گسترش و تقویت ابعاد ذهنی روحی کودک میانجامد یکی از برنامههای اساسی تعلیم به کودکان به حساب میآید. آموزش مهارتهای فلسفی در شعر برخی از شاعران کودک و نوجوان نیز مشاهده میشود. این پژوهش با بررسی شعر کودک غلامرضا بکتاش و ناصر کشاورز بر آن است تا به این سؤال پاسخ دهد که چه مهارتها و مؤلفههای تفکر فلسفی در شعر کودک این دو شاعر به کودکان آموزش داده شده است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و برمبنای اطلاعات کتابخانه انجام شدهاست ، نشان میدهد مهارتهای تفکر فلسفی به صورت غیر مستقیم در شعر این شاعران به کودکان آموزش داده میشود و کودکان با خواندن این اشعار میتوانند قدرت استدلال پیدا کرده و با کنجکاوی و مهارت کشف بیشتری امور معمولی زندگی را دنبال کنند؛ در نتیجه اعتماد بهنفس خویش را تقویت نمایند. والدین و مربیان با خواندن این نمونه اشعار برای کودکان میتوانند کمک شایانی به آنها کرده تا از این طریق برخی از مسائل زندگی را تجزیه و تحلیل نمایند. و در برقراری ارتباط با دیگران و تصمیمگیری مهارت بیشتری از خود نشان دهند.
tags: شعر کودک و نوجوان تفکر مهارتهای فکری آموزش فلسفه