طبقه بندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه بر پایه نظریه تصویرشناسی ادبی محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریه سینمایی زیل دلوز

نویسندگانابراهیم محمدی,زهرا نورایی نیا,اکبر شایان سرشت
نشریهنقد و نظریه ادبی
شماره صفحات۱-۲۰
شماره سریال۹
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۴
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف پژوهش حاضر خوانش و دسته‌بندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایه دو دیدگاه ادبی و سینمایی است: دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریه سینمایی ژیل دلوز. وجه مشترک در هر دو نظرگاه مسأله¬¬¬¬¬ وجود حرکت و زمان در تصویر است. جستار پیش رو با بهره‌گیری از یک نظریه ادبی و یک نظریه سینمایی مدرن به طبقه بندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافت. براین اساس انواع تصویر عبارتند از تصویرهای 1) بلاغت ـ مبنا. 2) روایت ـ مبنا. 3) زبان ـ مبنا. 4) کنش ـ مبنا. 5) گفت و گو ـ مبنا. دسته‌بندی این تصویرها در دو گروه حرکت و زمان نتیجه نهایی جستار پیش روست. روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینا رشته‌ای و به شیوه تطبیقی ـ تحلیلی است.

لینک ثابت مقاله

tags: نقد ادبی، شاهنامه، شفیعی کدکنی، ژیل دلوز، تصویر.