نویسندگان | ابراهیم محمدی,زهرا نورایی نیا,اکبر شایان سرشت |
---|---|
نشریه | نقد و نظریه ادبی |
شماره صفحات | ۱-۲۰ |
شماره سریال | ۹ |
شماره مجلد | ۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۴ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر خوانش و دستهبندی تصویرهای بخش پهلوانی شاهنامه برپایه دو دیدگاه ادبی و سینمایی است: دیدگاه محمدرضا شفیعی کدکنی و نظریه سینمایی ژیل دلوز. وجه مشترک در هر دو نظرگاه مسأله¬¬¬¬¬ وجود حرکت و زمان در تصویر است. جستار پیش رو با بهرهگیری از یک نظریه ادبی و یک نظریه سینمایی مدرن به طبقه بندی دیگری از تصویرهای شاهنامه دست یافت. براین اساس انواع تصویر عبارتند از تصویرهای 1) بلاغت ـ مبنا. 2) روایت ـ مبنا. 3) زبان ـ مبنا. 4) کنش ـ مبنا. 5) گفت و گو ـ مبنا. دستهبندی این تصویرها در دو گروه حرکت و زمان نتیجه نهایی جستار پیش روست. روش پژوهش بر بنیان مطالعات بینا رشتهای و به شیوه تطبیقی ـ تحلیلی است.
tags: نقد ادبی، شاهنامه، شفیعی کدکنی، ژیل دلوز، تصویر.