نویسندگان | حسین شکوهی فرد,محسن آیتی,فرشید عابدی,خیرالنساء رمضان زاده |
---|---|
همایش | دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
چکیده مقدمه: علیرغم اهمیت تدریس استاد به عنوان عامل کیفیت آموزش، ابهامات و چالشهای متعددی در مورد ملزومات آن وجود دارد. لذا این مطالعه با هدف تبیین هویت پداگوژیکی استاد بـه عنـوان کل ید تدریس موثر و عوامل موثر برآن تدوین شده است. روش: این مطالعه در سال 1397به صورت مروری روایتـی انجـام شـد. مطالعـات از پایگـاههـای بدون محدودیت زمانی استخراجPubMed ،ProQuest ،SinceDirect ،Scopus ،Google scholar شدند. حدود 42مورد مقاله انگلیسی و فارسی در این زمینه یافت شد، متن هر مقالـه چنـدین بـار مطالعه شد و هویت پداگوژیکی استاد از مطالعات استخراج و ُشرح داده شد. نتایج: یافتههای این پژوهش نشان داد که هویت پـداگوژیک، متـشکل از: چهـار اعتبـار خرمنـدی، اعتبار اخلاقی، اعتبار ارتباطی و اعتبار فرهنگـی اسـت و عـواملی شـامل ویژگیهـای خـانوادگی و شخصیتی، برنامـههـای توسـعه حرفـهای، عوامـل اجتمـاعی و فرهنگـی و عامـل سیـستمی نظیـر سیستمهای ارزشیابی و سیاستهای پراداختی، بر شکلگیری این هویت تأثیر دارد. نتیجهگیری: برای تدریس موثر، شکلگیری منطقی هویت پداگوژیکی در استاد ضروری است، که با توجه به نقش گسترده عوامل اجتماعی و بخصوص عوامل سیستمی که عوامل فردی را نیـز تحـت تأث یر قرار میدهد، ضرورت دارد سیاستگذاران آموزش، این موضوع را مد منظر قرار دهند
کلیدواژهها: هویت پداگوژیکی، تدریس مؤثر، استاد