رابطه ویژگی‌های شخصیتی معلم با شادکامی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان

نویسندگانعاطفه یعقوبی,فاطمه نادری,حسین شکوهی فرد
همایشپنجمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۰۴-۱۷
محل برگزاری همایشبندرعباس
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی معلم با شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش نیز کلیه دانشآموزان و معلمان پایه دهم شهر بیرجند بود که در سال تحصیلی - 96 97مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنان 1200نفر دانشآموز و 60معلم بود. حجم نمونه در پژوهش حاضر با توجه به حجم نمونه و استفاده از جدول مورگان شامل 200دانشآموز و 50معلم به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه ویژگیهای شخصی اسپنس و معدل تحصیلی همان ترم تحصیلی دانشآموزان بود. نتایج پژوهش نیز با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی معلمان با شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معنیدار وجود دارد و متغیر ویژگیهای شخصیتی معلمان پیشبینی کننده قوی برای شادکامی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان است.

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: ویژگیهای شخصیتی، شادکامی، عملکرد تحصیلی