نویسندگان | عنایت کریم زاده,محمد اکبری,حسین شکوهی فرد |
---|---|
همایش | دهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۱۲ |
محل برگزاری همایش | تهران |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
هدف: هدف این پژوهش، واکاوی چگونگی شکلگیری طراحی برنامه درسی استو از آنجاییکه برنامۀ درسی، مهمترین ابزار تحقق رسالتهایی آموزشی است، بهطوریکه لوننبرگ و ارونشتاین آن را قلب آموزش دانستهاند؛ بنابراین، برنامۀ درسی بهمنزلۀ طرح و نقشه برای عمل، یا سند مکتوبی است که در برگیرنده راهبردهای دستیابی به غایتها و هدفهای مطلوب است. روش و ابزار پژوهش: در این پژوهش از روش کیفی"جستار نظرورزانه" بهعنوان روش پژوهش و از ابزار "بررسی مستندات" بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل: مبانی نظری و مستندات مرتبط با واکاوی طراحی برنامه درسی، با روش تأملی تجزیه و تحلیل شد و از این طریق چگونگی طراحی برنامهدرسی، طبق پژوهشهای انجام شده شده استخراج شد. بحث: باتوجه به بررسیهای صورت گرفته میتوان اشاره کرد؛ برنامۀ درسی بهمنزلۀ سندی مکتوب و طرح و نقشهایی برای عمل، در راستای رسیدن به اهداف آموزشی است. باتوجه به گوناگوناگونی آموزشها و اهداف آموزشی، رویکردها و روشهای متفاوتی برای طراحی برنامه درسی وجود دارد که هرکدام اصول، مراحل، محاسن و معایبی دارد. نتیجهگیری: نمیتوان گفت که کدام رویکرد یا روش طراحی از دیگری بهتر است؛ بلکه مخاطب باتوجه به شرایط توانایی و امکانات خود، بهترین روش یا رویکرد را انتخاب میکند. از این رو در آموزشهای علمی- کاربردی باتوجه به نوع متفاوت آموزشها؛ طراحی، عناصر، جایگاه و الگوهای برنامۀ درسی قابل واکاوی است.
کلید واژه ها: برنامۀ درسی، عناصر طراحی، الگوها، روشها، محاسن و معایب.