| نویسندگان | حسین شکوهی فرد,مرتضی کدخدا |
| همایش | دومین کنفرانس ملی بدون نفت، چگونه ؟ |
| تاریخ برگزاری همایش | 2025-02-27 |
| محل برگزاری همایش | تهران |
| شماره صفحات | 0-0 |
| نوع ارائه | سخنرانی |
| سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری پیشرفته، پتانسیل بالایی در بهبود فرآیندهای بودجهبندی و تخصیص منابع در
نظامهای آموزشی دارد. این پژوهش مروری به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر بودجهبندی و تخصیص منابع در
نظامهای آموزشی میپردازد و مزایا و چالشهای استفاده از این فناوری را مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش به
روش مروری و کتابخانهای انجام شده است. مقالات مرتبط از پایگاههای داده معتبر علمی مانند Google Scholar ،
PubMed ، و پایگاههای داخلی مانند SID و Magiran با استفاده از کلیدواژههای مرتبط جستجو و انتخاب شدهاند.
تنها مقالات منتشر شده از سال 2018 به بعد به زبان لاتین و از سال 1397 به بعد به زبان فارسی مورد بررسی قرار
گرفتهاند. نتایج نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند با تحلیل دادههای گسترده و پیشبینی نیازهای آینده،
دقت و کارایی تخصیص منابع را بهبود بخشد. همچنین، هوش مصنوعی میتواند به افزایش عدالت در تخصیص منابع
و کاهش نابرابریها کمک کند. با این حال، چالشهایی نظیر نیاز به زیرساختهای فنی مناسب، آموزش و آگاهی
کافی، هزینههای اولیه بالا و مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت دادهها وجود دارد که باید مورد توجه قرار
گیرد. هوش مصنوعی میتواند با بهبود دقت، کارایی و عدالت در تخصیص منابع، تحول مهمی در نظامهای آموزشی
ایجاد کند. برای بهرهمندی کامل از این مزایا، توجه ویژه به چالشهای موجود و برنامهریزی مناسب ضروری است.
لینک ثابت مقاله