نقش تربیت در توسعه فرهنگ کارآفرینی

نویسندگانحسین شکوهی فرد,محمدرضا تنگلی,فاطمه طاهرپور
همایشدومین همایش ملی فرهنگ با تاکید بر تربیت
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۶-۰۱
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

امروزه با رشد جمعیت و توسعه شهرها و کشورها باعث پدید آمدن چالش‌ها و مسائل اقتصادی و اجتماعی نظیر فقر و بیکاری شده است؛ کارآفرینی و توسعه فرهنگ کارآفرینی به عنوان نوش‌دارویی برای تحرک و رشد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع است؛ صاحبنظران علم اقتصاد، کارآفرینی را موتور محرکه رشد و تولید اقتصادی کشورها می‌دانند. در این رهگذر، نظام تعلیم و تربیت سهم عمده‌ای در توسعه و ترویج کارآفرینی و کارآفرینان خواهد داشت. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل نقش تربیت در توسعه فرهنگ کارآفرینی صورت گرفته است. روش پژوهش در این مقاله، مروری بوده که با استفاده از متون و منابع موجود و مطالعات صورت‌گرفته(داخلی و خارجی) به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ و فرهنگ کارآفرینی قابل آموزش و یادگیری است؛ نظام تعلیم و تربیت می‌تواند به تربیت افرادی پرداخته و توسعه فرهنگ کارآفرینی را در افراد نهادینه سازد. از آنجا که نقطه عطف تربیت یک انسان در دوران کودکی او شکل می‌گیرد، این دوره مهمترین دورة در تربیت است و در این دوره برای توسعه فرهنگ کارآفرینی در تربیت افراد نهادهای اجتماعی مهمی نظیر خانواده، آموزش و پرورش ابتدایی و رسانه‌های اجتماعی بیشترین تأثیر را در تربیت و شکل‌گیری و توسعه فرهنگ کارآفرینی ایفا می‌کنند.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: کارآفرینی، توسعۀ کارآفرینی، فرهنگ، فرهنگ کارآفرینی، و تربیت