نویسندگان | خیرالنساء رمضان زاده,حسین شکوهی فرد |
---|---|
همایش | هفدهمین کنفرانس آمار ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۰۸-۲۰ |
محل برگزاری همایش | بیرجند |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
آمار با ارائه بینشهای ارزشمند در مورد عملکرد فراگیران، نتایج یادگیری و اثربخشی آموزشی، نقش مهمی در طراحی و اجرای برنامهدرسی ایفا میکند. هدف پژوهش حاضر، تبیین کاربرد آمار در ابعاد مختلف برنامهدرسی است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن بررسی یکپارچه است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستندکه دربارۀ کاربرد آمار در برنامهدرسی ارائه شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، آمار در برنامهدرسی را میتوان در7 بُعد، تحقیقات برنامهدرسی، نیازسنجی آموزشی، سنجش اثربخشی آموزشی، ارزشیابی برنامهدرسی، هوش مصنوعی ، طراحی آموزشی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سازماندهی کرد. براساس یافتهها، آمار میتواند با فراهم آوردن دادههای لازم، و ارائۀ راهبردها و روشهای مناسب؛ واقع نگری و پاسخگویی اجتماعی برنامهدرسی را فراهم سازد و همچنین میزان انطباق برنامهدرسی طراحی شده و اجرا شده را افزایش دهد.
کلیدواژهها: آمار، طراحی برنامهدرسی، کاربرد آمار، اجرای برنامهدرسی، ارزشیابی برنامۀدرسی