نقش فعالیت‌های کارآفرینی در مدارس در حمایت از خودکارآمدی ومطلوبیت کارآفرینی جوانان روستایی

نویسندگانمحمد اکبری,حسین شکوهی فرد,یاسمن علی محمدی,اعظم محمدی متین
همایشسومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال؛ شایستگی های اشتغال پذیری
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۴-۱۱-۲۰
محل برگزاری همایشساری
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

کارآفرینی و اشتغال ممکن است تنها راه حل عملی برای یافتن شغل در مناطق روستایی به دلیل بازار کار محدود آنها باشد. با این حال، اینکه چگونه فعالیت‌های کارآفرینی درسی و فوق‌درسی می‌توانند از پتانسیل کارآفرینی جوانان روستایی حمایت کنند، همچنان یک سوال است.با استفاده از یک رویکرد ترکیبی، ما تاثیر فعالیت‌های کارآفرینی درسی و فوق‌درسی بر خودکارآمدی کارآفرینی و مطلوبیت جوانان روستایی را بررسی ‌کردیم. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که فعالیت‌های کارآفرینی فوق‌درسی، به ویژه فعالیت‌های مبتکرانه و تجاری، هم خودکارآمدی و هم مطلوبیت کارآفرینی را افزایش می‌دهند، اما فعالیت‌های کارآفرینی درسی رسمی این کار را نمی‌کنند. پژوهش همچنان نشان می‌دهد که چگونه فعالیت‌های کارآفرینی فوق‌درسی می‌تواند درک جوانان از پتانسیل کارآفرینی خود را تقویت کند و در عین حال به آنها اجازه دهد فرصت‌های کارآفرینی محلی را کشف و بهره‌برداری کنند. این فعالیت‌ها برای مناطق روستایی نقش مهم و حیاتی دارد تا جوانان روستایی بتوانند فرصت‌ها را در محیط محلی خود را کشف کرده و کارآفرینی را به عنوان یک گزینه شغلی در اوایل زندگی در نظر بگیرند.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: کارآفرینی، جوانان روستایی، مدارس