نویسندگان | محمد اکبری,حسین شکوهی فرد,اعظم محمدی متین,یاسمن علی محمدی |
---|---|
همایش | سومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال؛ شایستگی های اشتغال پذیری |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۱۱-۲۰ |
محل برگزاری همایش | ساری |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در دهههای اخیر، آموزش فنی و حرفهای و کارآفرینی به دلیل نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. این پژوهش به بررسی ادبیات گستردهای درباره تعامل بین آموزش فنی و حرفهای و کارآفرینی میپردازد و با استفاده از تحلیل بیبلیومتریک، نقاط تلاقی و همافزایی این دو حوزه را شناسایی میکند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که ادغام مهارتهای کارآفرینی در برنامههای آموزشی فنی و حرفهای میتواند نقش مؤثری در توسعه اشتغال و افزایش قابلیتهای خوداشتغالی ایفا کند. همچنین، تقویت اکوسیستمهای کارآفرینی از طریق حمایتهای مالی و غیرمالی میتواند به افزایش فرصتهای شغلی و نوآوری در بازار کار منجر شود. پژوهش بر اهمیت شناسایی استراتژیهای کلیدی برای توسعه پایدار اقتصادی تأکید میکند و چارچوبی یکپارچه برای آیندهپژوهی در این حوزه ارائه میدهد.
کلیدواژهها: آموزش فنی و حرفهای، کارآفرینی، اشتغال، تحلیل بیبلیومتریک