نویسندگان | خیرالنساء رمضان زاده,حسین شکوهی فرد |
---|---|
همایش | سومین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال؛ شایستگی های اشتغال پذیری |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۴-۱۱-۲۰ |
محل برگزاری همایش | ساری |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تبیین نقش برنامه درسی سایه در ارتقاء شایستگیهای اشتغال پذیر دانشجویان انجام شده است. این مطالعه پدیدارشناسی، ادراک 25 نفر از دانشجویان رشته آموزش سازمانی پس از تجربه یک برنامه درسی در سایه در کنار یک درس نظری با عنوان « برنامهریزی آموزش مهارتی» به عنوان بخشی از ارزشیابی فرایندی درس مذکور، با استفاده از مصاحبه کتبی ساختارنیافته بررسی شده است. نتایج نشان داد که برنامه درسی سایه میتواند در کنار برنامهدرسی رسمی دروس دانشگاهی منجر به شامل؛ کسب مهارت های مرتبط با رشته تحصیلی، شناخت استعداد و علاقه، کاهش ترس یادگیری مهارت جدید، ایجاد انگیزه و علاقه به یادگیری و پیشرفت مهارت، مهارتیشدن آموزش، آشنایی با مهارتهای مرتبط با رشته و شیوه کسب آن و در نهایت توسعه فردی دانشجویان گردد. لذا توجه و برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشجویان در کنار دروس رسمی به عنوان بخشی از ارزشیابی فرایندی دروس نظری، می تواند زمینه ایجاد شایستگیهای اشتغال پذیر مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان را فراهم نماید.
کلیدواژهها: برنامهدرسی در سایه ، شایستگی، شایستگی اشتغال پذیر، دانشجویان