نویسندگان | محسن آیتی,محمد علی پور,حسین شکوهی فرد |
---|---|
نشریه | رویش روانشناسی |
شماره صفحات | ۵۳-۶۶ |
شماره سریال | ۱۱ |
شماره مجلد | ۱۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
طرح ملی شهاب باهدف شناسایی و هدایت دانشآموزان بااستعداد با محوریت معلم در ایران اجرا شده است. از آنجا که بررسی ادراک معلمان به عنوان مجری این طرح در اجرای موفق آن نقش اساسی دارد، در این پژوهش ادراک معلمان شهرستان بیرجند از طرح شهاب به روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مجری طرح شهاب در شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399بود که با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که با مصاحبه از ۱۱ معلم، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها جمعآوریشده، از روش تجزیهوتحلیل کلایزی و از نرمافزارMAXQDA12 بهعنوان ابزار تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها در قالب 21مؤلفه و چهار مقوله ماهیت، اهداف، مشکلات و پیامدها ارائه گردید که هرکدام از این مقولهها دارای چندین مؤلفه است. یافتههای پژوهش نشان دادند که معلمان نسبت به اهداف طرح بهخوبی آگاه هستند و ضرورت اجرای طرح شهاب را بهخوبی درک کردهاند. معلمان بر این اعتقاد هستند که اجرای این طرح دارای پیامدهای مختلفی است. از سوی دیگر مشکلاتی بر سر اجرای درست این طرح است.
tags: طرح شهاب، ادراک معلمان، پدیدارشناسی