نویسندگان | حسین شکوهی فرد,نجمه ابراهیمی,محمد اکبری,نجمه ولیزاده |
---|---|
نشریه | افق توسعه آموزش علوم پزشکی |
شماره صفحات | ۸۹-۱۰۲ |
شماره سریال | ۱۴ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
مقدمه: امروزه مفهوم آموزش از راه دور با توجه به تحولات عظیم در زمینه فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، تقاضاهای مختلفی از برنامهی درسی را به همراه داشته است. بنابراین تدوین راهبردهای فناوریهای نوین در برنامه درسی امری ضروری و مهم است. بدین منظور این پژوهش با درک این ضرورت و با هدف تعیین تجارب زیسته دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از برنامه درسی تجربهشده در آموزش مبتنی بر وب انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و با روش پدیدارشناسی انجامشده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند. تعداد مشارکتکنندگان بعد از کدگذاریهای اولیه و با روش اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA-2020 تحلیل شد. نتایج: تحلیل مصاحبهها به استخراج 37 مقوله و 3 عوامل دخیل « مضمون اصلی منتج شد. مضامین اصلی شامل بود. » جنبههای مثبت آموزش مبتنی بر وب « و » شرایط زمینهای « ،» در برنامه درسی نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که اساتید نقش مؤثری در آموزش مبتنی بر وب و اجرای برنامه درسی دارند و در زمینه تقویت اثر برنامه درسی و برداشتن موانع آموزش مبتنی بر وب موثر خواهند بود.
tags: تجارب زیسته، برنامه درسی تجربه شده،آموزش مبتنی بر وب،دانشجویان پرستاری