همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم

نویسندگانمحمد اکبری,افسانه شهنازی,حسین شکوهی فرد
نشریهآموزش محیط زیست و توسعه پایدار
شماره صفحات۹-۲۱
شماره سریال۱۲
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۳
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصد‌شده، اجراشده و کسب‌شده در درس انسان و محیط‌زیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع هم‌زمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آن‌ها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه یازدهم و دبیران آن‌ها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر به‌عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار (پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین ‌گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌های گردآوری‌شده در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجراشده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسب‌شده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان این‌گونه بیان داشت که علی‌رغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدم‌تغییر در برنامه درسی، معلمان به‌عنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجراشده و کسب‌شده با برنامه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند.

لینک ثابت مقاله

tags: ارزشیابی برنامه‌درسی، برنامه‌درسی اجراشده، برنامه‌درسی قصدشده، برنامه‌درسی کسب‌شده، درس انسان و محیط‌زیست