| نویسندگان | هادی براتی,محمد حسن نوری,حسین شکوهی فرد |
| نشریه | مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی |
| شماره صفحات | 83-102 |
| شماره سریال | ۱۴ |
| شماره مجلد | ۴۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف: در دنیای فناوری پیشرفته، سازمانها به دنبال راههای مختلفی برای یادگیری و حفظ اطلاعات بهتر هستند. در این راستا، روایتگری بهعنوان یک استراتژی یادگیری مؤثر محسوب میشود که نتایج امیدوارکنندهای را به سازمان ارائه میدهد. پژوهش حاضر، باهدف طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه روایتگری سازمانی در نظام آموزشی انجام شد
روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع ساخت ابزار است که در ذیل پژوهشهای پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان دانشگاه تخار در سال تحصیلی 1402-1401 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 220 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روایی ابزار اندازهگیری با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرمافزار IBM SPSS محاسبه شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هر 15 گویه دارای بار عاملی بالای 50/0 بودند. همچنین، نتایج نشان داد که پنج بعد پرسشنامه درمجموع 86/56 درصد از واریانس گویهها را تبیین کرده است. معیار پایایی ترکیبی کل پرسشنامه 83/0 گزارش شد و بیانگر این است که پرسشنامه طراحیشده از پایایی مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به شاخص برازش مدل و مقایسه آن با میزان مجاز آن، نتایج نشان داد که مدل نهایی پرسشنامه از برازش لازم و کافی برخوردار بوده و برازش پرسشنامه روایتگری سازمانی در قالب پنج مؤلفه مدیریت تغییر، فرهنگمشارکتی، رهبری ، یادگیری سازمانی و آموزش و توسعه مورد تأیید واقع شد.
لینک ثابت مقاله