| نویسندگان | حسین شکوهی فرد,محمدرضا تنگلی,فاطمه طاهرپور |
| نشریه | پژوهش در برنامه ریزی درسی |
| شماره صفحات | 164-193 |
| شماره سریال | ۲۲ |
| شماره مجلد | ۵۶ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | چاپی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
هدف برنامههای درسی باید تشویق فراگیران به توسعة دانش و شروع شغل و شایستگیها در حوزة عملکرد و کارکردشان باشد و این مستلزم تاکید و تحقق برنامهدرسی کارآفرینمحور است. هدف مقاله حاضر مرور نظاممند پژوهشهای داخلی در زمینة برنامه درسی کارآفرینمحور بوده است. روش مورد استفاده در این پژوهش مرور نظاممند بود. جستجوی مقالات مرتبط در پایگاههای علمی کشور (Noormags google, scholar, Ensani, Elmnet, SID, Magiran,) در بازه زمانی1401-1371 انجام شد. با کلید واژههای"برنامه درسی کارآفرینمحور" ، "برنامه درسی کارآفرینی"، "برنامه درسی آموزش کارآفرینی" جستوجو صورت گرفت. مجموعاً 212 مقاله بازیابی و گردآوری شد که پس از بررسی و غربالگری و براساس اهداف پژوهش و معیار ورود مطالعات (انجام پژوهش در کشور ایران، انتشار مطالعه به زبان فارسی، تمام متن بودن آنها و مرتبط بودن با موضوع)؛ 28 مقاله انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرور و بررسی دادههای مطالعات، مشخص شد که اکثر مطالعات در دهة اخیر (1401-1391)، ( حدود 75% مقالات منتخب در این پژوهش) صورت گرفته است که نشان از رشد و علاقهمندی پژوهشگران در این زمینه است. همچنین طبق یافتهها اکثر مطالعات (17مطالعه) در حوزه موضوعی آموزش عالی و دانشگاه بیان شده است. همچنین بر اساس رویکرد نظری بیشترین مقالات منتخب به ترتیب 9 مطالعه به بررسی و تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینمحور و 8 مطالعه به طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی کارآفرینمحور پرداختهاند. نتیجه پژوهش این بود که هنوز اجماعی در مورد عناصر برنامه درسی کارآفرین محور حاصل نشده است.برنامهدرسی کارآفرین است.
لینک ثابت مقاله