نقش روابط انسانی در ارتقاء سبک زندگی دانش آموزان: رویکردی پویا برای دستیابی به اهداف انسانی و سازمانی

نویسندگانسمانه خزاعی,زهرا اخوی ثمرین
همایشهمایش ملی روان شناسی و سلامت-با محوریت سبک زندگی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۰-۱۲-۰۸
محل برگزاری همایششیراز
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

روابط انسانی در همهی زمانها از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار بوده است و چنین اهمیتی آن را بصورت یک علم مطرح کرده است. روابط انسانی در تمامی برخوردهای انسانی جایگاه ویژه ای دارد اما اهمیت و برقراری آن در سازمان های آموزشی از جمله مدرسه نقش بسیار حیاتی دارد. ایجاد یک محیط یادگیری مناسب مستلزم روابط انسانی اثربخش است. شاخص های روابط انسانی اثربخش عبارتند از توان برقراری ارتباط، درک نیازها و استعدادها، درک تفاوت های فردی، ایجاد فضا و جو مثبت کاری از طریق مثبتاندیشی و بیان عواطف و احساسات بصورت مثبت، تامین بهداشت روانی دانش آموزان، داشتن تفکر سیستمی و برقراری چنین تفکری در سازمان و کاربست تشویق و تنبیه مناسب. چنین شاخصهایی میتواند سبک زندگی دانش آموزان را ارتقاء داده و زمینه پیشرفت آنها را فراهم آورد. تجارب مدرسه و تعامل دانش آموزان با عوامل انسانی مدرسه میتواند بر زندگی اجتماعی آنها تأثیر بگذارد، از این رو ضرورت برنامه ریزی دقیق، تعیین هدف مناسب و تلاش مستمر برای تقویت و آموزش روابط انسانی ثمربخش ضروری است. مقالهی حاضر به بررسی نقش روابط انسانی در ارتقاء سبک زندگی دانش آموزان میپردازد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: روابط انسانی، سبک زندگی، اهداف سازمانی، دانش آموز