رابطه اضطراب و سرمایه روانشناختی در مادران دانص آموزان با اختلال طیف اتیسم

نویسندگانسمانه خزاعی
همایشششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۲-۱۳
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

میزان شیوع اضطراب در مادران دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، به دلیل مزمن بودن این اختلال بیشتر از مادران دانش آموزان عادی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اضطراب و سرمایه روانشناختی در مادران دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیه مادران دانش¬آموزان با اختلال طیف اتیسم شهر مشهد که به شیوه نمونه گیری در دسترس 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه¬ی اضطراب بک(2000) و پرسشنامه¬ی سرمایه روانشناختی لوتانز، اولیو و یوسف(2007) بود. به منظور تحلیل داده¬ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که رابطه بین اضطراب و سرمایه روانشناختی در مادران دانش¬آموزان با اختلال طیف اتیسم منفی بوده و ضرایب بدست آمده نشان دهنده وجود رابطه معکوس بین رابطۀ اضطراب و سرمایه روانشناختی در مادران دانش¬آموزان با اختلال طیف اتیسم است. با توجه به این یافته ها پیشنهاد می¬گردد برنامه درمانی مناسبی را با هدف ارتقای و سرمایه روانشناختی در مادران دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم تدوین و طراحی گردد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: اضطراب، اختلال طیف اتیسم، سرمایه روانشناختی