رابطه افسردگی و انعطاف پذیری شناختی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی

نویسندگانسمانه خزاعی
همایشششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۲-۱۳
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

با توجه به بالا بودن نرخ شیوع افسرذگی در مادران دانش آموزان با اختلالات تحولی از جمله کودکان کم توان ذهنی لزوم بررسی رابطه افسردگی با متغیرهای روانشناختی احساس می گردد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه افسردگی و انعطاف پذیری شناختی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان کم توان ذهنی شهر مشهد بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس 70 نفر از مادران به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی افسردگی بک(2002) و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که رابطه افسردگی و انعطاف پذیری شناختی در مادران دانش آموزان منفی بوده و ضرایب بدست آمده نشان دهنده وجود رابطه معکوس بین افسردگی و انعطاف پذیری شناختی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی است. با توجه به این یافته ها پیشنهاد می گردد برنامه های مداخله ای موثری در جهت بهبود انعطاف پذیری شناختی در مادران دانش آموزان کم توان ذهنی اجرا گردد

لینک ثابت مقاله

کلید واژه ها: افسردگی، انعطاف پذیری شناختی، کم توان ذهنی