نویسندگان | سمانه خزاعی,مجتبی حقانی زمیدانی,فاطمه ضمیری,فاطمه قاسمی,فریناز عمادی |
---|---|
نشریه | فرهنگ مشاوره و روان درمانی |
شماره صفحات | ۱۵۵-۲۰۰ |
شماره سریال | ۱۳ |
شماره مجلد | ۵۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زندگی انسان بیانگر تلاشی مادام العمر برای جستجو و ساخت معناست. این بُعد اساسی هستی، همه روزه در فرایند کار با افراد در حرفههای یاورانه حضور یافته و درمانگران را به چالش میطلبد تا به معنای زندگی خود به شکلی جدی بیندیشند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفهها و منابع معنای زندگی دانشجویان رشته مشاوره انجام شد. این پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جمعیت پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشاوره در دانشگاه علامه طباطبایی در زمستان 1399 بودند. مشارکتکنندگان با منطق نمونه گیر ی هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب و نمونه گیری تا حد اشباع اطلاعات ادامه یافت.نهایتا 14 نفر (11 دختر و 3 پسر) از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون 6 مرحلهای "ون منن" انجام شد. از تحلیل دادهها 36 مضمون فرعی، 7 مضمون اصلی و یک مضمون هستهای به دست آمد. در سطح شخصی مضامینی مانند «تجارب معنوی، رشد شخصی، فراروی از خود (روابط) و هدف گزینی» و در سطح حرفهای و شغلی نظام ارزشی باثبات» شد. عوامل محیطی، در قالب مضمون «تعیینک بین عوامل فردی – بافتی در معنابخشی به زندگی بود. براساس یافتهها، معنای زندگی دربرگیرنده مولفهها و منابع متعددی در دانشجویان رشته مشاوره است کهگاها متناقض از قبیل فقدان نظام ارزشی باثبات و نگاه جبری به محیط در معنابخشی به زندگی، نشاندهنده در حال تکوین، سیّال و پویا بودن معنای زندگی در این گروه بوده که تکلیفی رشدی در سرتاسر زندگی کاری آنان است.
tags: دانشجویان، رشته مشاوره، معنای زندگی، منابع معنا، پدیدارشناسی