طراحی کنترل کننده فازی- لغزشی با سطح لغزش تطبیقی برای کنترل برداری موتور القایی با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های ساختاری و غیر ساختاری

نویسندگانسعید خراشادی زاده,مجید مرادی زیرکوهی
نشریهکنترل
شماره صفحات۱۳-۲۱
شماره سریال۱۳
شماره مجلد۲
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۱۹
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

موتورهای القایی با دینامیک غیرخطی، در خصوص اندازه، وزن، اینرسی موتور، حداکثر سرعت، راندمان و هزینه نسبت به ماشین‌های جریان مستقیم برتری دارند و از این رو کنترل آنها حائز اهمیت است. کنترل مد لغزشی به دلیل مقاوم بودن در مقابل عدم قطعیت‌های مدل و اغتشاش خارجی و نیز سادگی در پیاده سازی، یکی از شیوه‌های موثر کنترل سیستم‌های غیرخطی می‌باشد. در این مقاله، هدف طراحی کنترل کننده فازی– لغزشی برای کنترل موقعیت موتور القایی با در نظر گرفتن مسئله پایداری و در نظر گرفتن عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری است. در واقع در این روش به منظور افزایش عملکرد سیستم کنترل و بهبود ردگیری، با در نظر گرفتن تابع لیاپانوف مناسب سطح لغزش بصورت تطبیقی در نظر گرفته می‌شود و متناسب با تغییرات سطح لغزش تغییر می‌کند. اینکار باعت می شود که سیستم در فاز رسیدن به سطح لغزش به تغییرات پارامتری و اغتشاش حساس نباشد. نتایج شبیه سازی نشان می‌دهد روش کنترلی پیشنهادی در مواجه با عدم قطعیت‌های پارامتری و غیر پارامتری در ردگیری ورودی های ثابت و متغیر با زمان عملکرد خوبی دارد. علاوه بر این در مقایسه با روش بازگشت به عقب عملکرد بهتر کنترل کننده پیشنهادی از نقطه نظر سادگی طراحی و ردگیری مشهود است.

لینک ثابت مقاله

tags: کنترل موتور القایی؛ کنترل مد لغزشی؛ پایداری؛ کنترل موقعیت