بررسی و مقایسه میزان خلاقیت دانش آموزان در کلاس های چندپایه و تک پایه

نویسندگانسمیراء پور,فرزانه طلوعیان
همایشهفتمین همایش علمی پژوهشی توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۱-۰۲-۱۳
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

زمینه: خلاقیت استعداد ضروری انسان ها،جهت پیشرفت و تغیر در جوامع امروزی است؛ جو مدرسه از جمله عوامل محیطی است که می تواند خلاقیت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف: تلاشهای زیادی به منظور تعین عوامل موثر بر خلاقیت صورت گرفته و مقایسه های متفاوتی بین عوامل موثر انجام شده است. با توجه به فراوانی قابل توجه کلاسهای چندپایه در سطح کشور، در پژوهش حاضر سعی شده است میزان خلاقیت دانش آموزان این مدارس با مدارس تک پایه در قسمت های روستایی منطقه تبادکان شهر مشهد بررسی شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و روش آن با توجه به ماهیت اهداف پژوهش توصیفی- پیمایشی است. نمونه گیری از جامعه به روش خوشه ای چندمرحله ای انجام شده و مقایسه ی بین ابعاد آن به کمک آزمونt صورت گرفته است. یافته ها: با توجه به سنجش p-مقدار در همه ابعاد خلاقیت و در کل، که میزان آن کمتر از 05/0 بوده است، بین سطح خلاقیت دانش آموزان در کلاسهای چندپایه و تک پایه تفاوت معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: در مجموع، در تمام ابعاد خلاقیت، دانش آموزان تک پایه نسبت به چندپایه، سطح بهتری از خلاقیت را از خود به نمایش گذاشتند اما بین میزان خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود ندارد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: خلاقیت، مدارس چندپایه، مدارس تک پایه، دانش آموز.