رابطه خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان دانش آموزان

نویسندگانلیلا طالب زاده شوشتری,سعید امینی نیا,حسن عارفی فرد
همایشپنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۹-۰۲-۱۷
محل برگزاری همایشتهران
شماره صفحات۰-۰
نوع ارائهپوستر
سطح همایشداخلی

چکیده مقاله

هدف پژوهش بررسی رابطه اضطراب امتحان با خودپنداره تحصیلی دانش آموزان بود. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش تمام دانش آموزان پایه هشتم شهرستان بیرجند به تعداد80 نفر بودند که از میان آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول مورگان نمونهای با حجم 66 دانش آموز انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های خودپنداره بک و استر (1978) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) پاسخ دادند. داده ها بعد از گردآوری از طریق روشهای ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده ازضریب همبستگی پیرسون p=0<0/05) و (r=-0/97 نشان داد که بین اضطراب امتحان دانش آموزان و خودپنداره آنها رابطه منفی معنادار وجود دارد. بنابراین، هرچه خودپنداره دانش آموز پایینتر باشد اضطراب امتحان وی بالاتر خواهد بود. لذا خودپنداره منفی و درک پایین دانش آموزان از تواناییهای تحصیلی شان باید موردتوجه قرار گیرد تا اضطراب امتحان آنها کاهش یابد.

لینک ثابت مقاله

کلیدواژه‌ها: اضطراب امتحان ، خودپنداره تحصیلی ، دانش آموزان