نویسندگان | لیلا طالب زاده شوشتری,هادی صمدیهء,فرهاد تنهای رشوانلو,طلیعه سعیدی رضوانی |
---|---|
نشریه | اندازه گیری تربیتی |
شماره صفحات | ۵۳-۸۴ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۳۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
یک بعد اساسی که همراه با آن روابط فردی و اجتماعی تغییر میکند، نزدیکی است. هدف پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سؤال-پاسخ مقیاس نزدیکی رابطه بود. در یک طرح توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند در مطالعه اول و 250 نفر در مطالعه دوم به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس نزدیکی رابطه )دیبل، لوین و پارک، 2012 ( را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سؤال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نزدیکی رابطه، ساختاری یک عاملی با واریانس تبیین شده 39 / 63 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95 / 0 و 93/ 0 و ضرایب دونیمه کردن 89 / 0 و 88 / 0 به ترتیب در دو مطالعه به دست Hمد. شاخصهای سؤال پاسخ در سطح مطلوبی بودند. به نظر میرسد مقیاس تک بعدی نزدیکی رابطه و بهطور ویژه ساختار 12 عبارتی آن، در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
tags: نزدیکی روابط، ساختار عاملی، اعتباریابی، نظریه سؤال-پاسخ.