نویسندگان | لیلا طالب زاده شوشتری,آزاده مومنی,فرزانه صانعی |
---|---|
نشریه | پژوهش های کاربردی روانشناختی |
شماره صفحات | ۲۲۷-۲۵۰ |
شماره سریال | ۱۲ |
شماره مجلد | ۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش معلمان در رابطه با ضرورت آموزش فراگیر و راهکارهای پیشنهادی در خصوص اجرای موفق آن است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی صورت گرفت. دادهها با مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد. شرکتکنندگان کلیه معلمان شهرستان تربت حیدریه بودند. بر اساس نمونهگیری هدفمند 30 نفر از معلمان (شاغل در مدارس استثنایی و عادی) انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، معلمان در خصوص ضرورت آموزش فراگیر دیدگاههای منفی، مثبت و میانه دارند که درصد بالایی از شرکتکنندگان به عدم ضرورت آموزش فراگیر معتقد بودند. راهکارهای مصاحبهشوندگان جهت تحقق موفقیتآمیز آموزش فراگیر در چهار تم «آمادهسازی حرفهای معلمان»، «آمادهسازی مدارس»، «آمادهسازی دانشآموزان» و «تعیین نحوه شمول دانشآموزان» ارائه و گروهبندی شدند. تم «آمادهسازی حرفهای معلمان» به عنوان مهمترین راهکار مطرح گردید. با توجه به اهمیت آموزش فراگیر باید به عوامل تأثیرگذار بر نگرش معلم توجه ویژه نمود و با کاربست و اجرای هرچه بیشتر راهکارهای ارائهشده جهت موفقیت آموزش فراگیر بر ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری در محیط فراگیر افزود.
tags: نگرش کودکان با نیاز ویژه آموزش فراگیر مطالعه کیفی