Authors | عباسعلی احمدی,علی زارعی |
---|---|
Journal | نگارینه (هنر اسلامی) |
Page number | ۲۷-۳۹ |
Serial number | ۹ |
Volume number | ۲۳ |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۲۰۲۲ |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | isc |
Abstract
چکیده مجموعه بناهای تاج آباد نطنز، از یک باغ و چند بنای برجای مانده از عهد شا هعباس اول صفوی تشکیل شده است. این مجموعه در روستای تاج آباد، واقع در جنوب غربی نطنز، قرار گرفته و در دوره صفوی به عنوان باغ و کاخ سلطنتی مورد استفاده بود هاست. دیوارنگاه های موضوع پژوهش، در تزیین بنای موسوم به هشتی این مجموعه به کار رفته است. با توجه به ناشناخت هبودن آرایه های یاد شده و ب همنظور مقایسه نقوش آن با نقوش به کاررفته در دیگر بناها، انجام پژوهش پیش رو ضرورت یافته است. بر همین اساس این پژوهش به روش توصیفی- تطبیقی، ب همنظور پاس خگویی به پرسش هایی همچون چگونگی فرم، محتوا و تکنیک ساخت دیوارنگاره های تاج آباد و چگونگی ارتباط این نقوش با نقوش سایر بناها، انجام شده است. هما نگونه که نتایج حاصل از این پژوهش نشان م یدهد، دیوارنگاره های تاج آباد، با تکنیک نقاشی کشته بری ایجاد شده و شامل نقوش گیاهی، جانوری، ختایی و اسلیمی است. بین طرح، نقش و رنگ دیوارنگار ههای مذکور با نقوش به کاررفته در سایر دیوارنگاره ها ه معصر، تشابهات بسیاری دیده می شود. وجود چنین وجوه تشابهی، بی گمان حکایت از پیروی طراحان از مکتب اصفهان و سبک نقاشی رضاعباسی و تأثیر نقاشخان هها بر هنر این دوره، دارد.
tags: دوره صفوی، دیوارنگاره، کاخ، نطنز، تاج آباد.