نویسندگان | علی زارعی,فاطمه طاهری,وحیده حسامی |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم ان |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۱۱-۱۱ |
محل برگزاری همایش | تبریز |
شماره صفحات | ۰-۰ |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
یکی از مشخصههای معمار یاسلامی در بناهای مذهبی، زیبایی و تزیینات آنان میباشد. محراب به عنوان نقطه عطف در بناهای مذهبی باتوجه به جایگاه و تزئینات آن از جایگاه ویژ های برخوردار است که در این میان محرابی گچبری، در مسجد جامع بسطام از نظر جایگاه تاریخی و تزیینات به یادگار مانده است. مرکز تجلی هنر گچبری در قالب کتیبهنگاری ، نقوش و اشکال تزیینی در دوره ایلخانی میباشد. در این پژوهش به بررسی محراب از حیث زیب اشناسی پرداخته می- شود. به منظور پاسخ به پرسش اصلی پژوه ش، زیباشناختی محراب و ارزش بصری و جایگاه تاریخی محراب مسجد جامع بسطام در استانسمنان مورد بررسی قرار میگیرد. از اصلیترین اهداف مهم پژوهش بررسی محراب مسجد جامع بسطام از نظر فرم، کالبد، نقوش، شناخت تزیینات از حیث زیباشناختی در بناهای تاریخی معماری نیز میباشد؛ که روش پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات آنان نیز به دو شیو هی میدانی و بازدید از مکان و همچنین - اسنادی انجام شده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، گویای آن است که وجود عوامل زیباشناختی در محراب به عنوان اصلیترین اساس برای هن رمندان متعلق به دوره ایلخانی بوده که با توجه به تزیینات موجود بازتابی را نیز در تزئینات و کل محراب داشته است که همواره در طراحی و ساخت مورد استفاده بوده است .
کلیدواژهها: زیباییشناسی، مسجد، بسطام، محراب، گچبری