نویسندگان | حمیدرضا قربانی,ثمینه نعمتی گیو,علی زارعی |
---|---|
نشریه | جستارهای باستانشناسی ایران پیش از اسلام |
شماره صفحات | ۱-۱۲ |
شماره سریال | ۴ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
با توجه به آن که آثار هنری و کلیت هنر از یک سو در راستای جامعه و از سوی دیگر از تمایلات ذهنی انسان نشأتت مأی گیأرد باستان شناسی و حتی مردم شناسی به طور قطع و یقین نمی تواند حواس و ادراک حسی بشر را نمایان سازد؛ اما بر اساس شأواهد مادی بر جای مانده می توان نظریاتی را در این خصوص ارائه داد. در واقع شواهد باستان شناسی و مصنوعات فرهنگأی وییهأه ی انتقال اطلاعات را دارند. از این رو مطالعه و مقایسه ی مواد فرهنگی محوطه های گوناگون به عنوان یکی از رهیافت هأای مهیأد و مؤثر در باستان شناسی و هنر در ردیابی و درک تتثیرات متقابل فرهنگی نسبت به هم با اهمیت جلوه می کند. ایأن ژأهوهب بأه روش توصیهی تحلیلی مطالعات کتابخانه ای و بررسی نمونه های موزه ای صورت ژذیرفته و نقوش در هر محوطه به صورت مجأاا - مورد تحلیل قرار گرفته و در نهایت نقوش هر دو محوطه در کنار هم فرابازنمایی شده اسأت. در ژأهوهب حارأر تعأداد 12 عأدد نمونه ی سهالی منقوش از تپه ژردیس و 6 عدد نمونه ی سهالی منقوش از دوره های II و III چشمه علأ ی در فألات مرکأای ایأران فرابازنمایی شدند تا بر این اساس میاان تتثیرژذیری نقب های سهال منقوش تپه ژردیس از نقب های سهال منقوش چشأمه علأی مشخص شود؛ زیرا نقب ها یکی از منابع اصلی در بازنمایی ها و فرابازنمایی ها هستند. نتایج حاصل از این ژهوهب نشان می دهأد که هنرمند سهالگر تپه ژردیس مبنای اصلی تائینات سهالی خود را نقوش چشمه علی در نظر گرفته است.
tags: فرابازنمایی بازنمایی سهال منقوش چشمه علی تپه پردیس.