نویسندگان | ثمینه نعمتی گیو,علی زارعی,حمیدرضا قربانی |
---|---|
نشریه | جستارهای باستانشناسی ایران پیش از اسلام |
شماره صفحات | ۳۰-۴۵ |
شماره سریال | ۶ |
شماره مجلد | ۱۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۲ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
هماهنگی و انسجام اجزای تشکیل دهنده در یک اثر هنری از اصول مهم و شناخته شده است. استفاده درست و ارتباط صححی بین اجزا و شیوه ی ارائه ی آن ها باعث ثبات و تعادل می شود که در دید نخست جلوه می نماید. سامان بخشی عناصر بصری در هر اثر هنری کلیتی وحدت یافته را در مقابل دیدگان بیننده قرار می دهد. شمال ایران مرکحزی در دوره ی انتقحال بحه محس سحنگی 0211-0111 ق.م( شاهد بروز سفال هایی با ویژگی های تصویری و ساختاری جدید و متمایز از دوره های قبل بحود. سحفال هحای ( 0211 ق.م( به دلیل ظرافت در ساخت، کیفیت پخت مناسب، فراوانحی و خلحن نقحوش جدیحد قابحل - منقوش چشمه علی ) 0611 توجه بوده است. هدف اصلی پژوهش حاضر با توجه به نکات ذکر شده در خصوص سفال های منقوش چشمعلی، تجزیه و تحلیل ترکیب بندی سفال های منقوش هندسی و جانوری چشمه علی درباره ی بررسی و تحلیل عوامحل محوثر بحر حفح تعحادل و نظحم بصری است . این پژوهش به این سوال که کحدام عامحل موجحب نظحم بخشحیدن بحه عناصحر بصحری و حفح ثبحات و تعحادل در ترکیب بندی سفال هحای منقحوش هندسحی و جحانوری چشحمه علحی شح ده، پاسح داده اسحت . روش تحقیحن بحه صحورت کیفحی، غیراحتمالاتی با توجه به هدف پژوهش شیوه ی گردآوری اطلاعات از طرین مشاهده و استفاده از اسحناد و محدارک اسحت. نتحای نشان گر آن است که در سفال های چشمه علی مهم ترین عامل وحدت بصری اسحت و کیفیحت خطحوط در کنحار نقحوش اصحلی و نقوش مکمل باعث حف تعادل و نظم بخشی بصری در ترکیب بندی سفال های منقوش هندسی و جانوری چشمه علحی گردیحده است. واژه
tags: عناصر ترسیمی، نقوش سفالی، مس سنگی انتقالی، محوطه ی چشمه علی