| نویسندگان | علیرضا حسین یصدر,سید مهدی حسینی نیا,علی زارعی |
| نشریه | نگارینه (هنر اسلامی) |
| شماره صفحات | 83-98 |
| شماره سریال | ۱۰ |
| شماره مجلد | ۲۵ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده
در بسیاری از نگاره های منتسب به بهزاد، بدون توجه به اسلوب و ساختار هنری وی، آثاری ب هاشتباه به این هنرمند نسبت
داده شده است؛ به همین دلیل روش کار در فضا سازی، فیگور و تزیینات در آثار این هنرمند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و
بررس ی آن ها اسلوب نگارگر را مشخص م یکند و یکی از فاکتورهای مهم در جهت شناسایی تابلوهای نقاشی است؛ از ای نرو هدف
اصلی این پژوهش، بررسی شیوه های ترسیم تزیینات، فیگور و ملحقات آن و همچنین مقایسه پرتره های انسانی در آثار منتخب
کمال الدین بهزاد، با هدف شناسایی تابلو نقاشی پرتر ه «یک درویش »، اثر نسبت داده شده به بهزاد است. این پژوهش ب هروش
کیفی و به صورت توصیفی تحلیلی و تاریخی انجام پذیرفته و روش گردآوری اطلاعات برپایه مطالعات کتابخانه ای استوار شده
است. فرضیه اصلی پژوهش بدی نصورت طرح می شود: با بررسی و تحلیل نمون هکارهای منتخب بهزاد، نگاره پرتره «یک درویش »
اثر بهزاد نیست. نتایج بررسی نشان م یدهد، تزیینات فیگور و اشیای وابسته )لباس، کلاه، عمامه و غیره(، در هر دور ه می تواند
نشانه های مشخصی برای شناخت آثار بهزاد باشد. با بررسی الگوهای تصویری و تزیینی و ارائه مستندات تحلیلی در جداول
ارائه شده، پی برده م یشود که پرتره یک درویش واقع در موزه توپقاپی سرای استانبول، می تواند اثری از هنرمند دیگری باشد که
به بهزاد نسبت داده شده است. این اثر از اسلوب ب هکاررفته در آثار بهزاد بهره نبرده است و دارای مشخصه های بارز آن نیست.
این اثر بر طبق نشانه های موجود، احتمالاً متعلق به نقاشی عثمانی بوده است. نقاشان عثمانی تلاش م یکردند تا از نقاشان ایرانی
نیز تأثیر بگیرند که تقابل نقاشی ایرانی با نقاشی غربی را در آثار این هنرمندان می توان مشاهده کرد. درنهایت با بررسی الگوهای
تصویری و تزیینی نگاره ها، می توان به شناخت بهتری در آثار بهزاد رسید.
لینک ثابت مقاله