نویسندگان | علیرضا حسین یصدر,سید مهدی حسینی نیا,علی زارعی |
---|---|
نشریه | نگارینه (هنر اسلامی) |
شماره صفحات | ۸۳-۹۸ |
شماره سریال | ۱۰ |
شماره مجلد | ۲۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
چکیده در بسیاری از نگاره های منتسب به بهزاد، بدون توجه به اسلوب و ساختار هنری وی، آثاری ب هاشتباه به این هنرمند نسبت داده شده است؛ به همین دلیل روش کار در فضا سازی، فیگور و تزیینات در آثار این هنرمند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بررس ی آن ها اسلوب نگارگر را مشخص م یکند و یکی از فاکتورهای مهم در جهت شناسایی تابلوهای نقاشی است؛ از ای نرو هدف اصلی این پژوهش، بررسی شیوه های ترسیم تزیینات، فیگور و ملحقات آن و همچنین مقایسه پرتره های انسانی در آثار منتخب کمال الدین بهزاد، با هدف شناسایی تابلو نقاشی پرتر ه «یک درویش »، اثر نسبت داده شده به بهزاد است. این پژوهش ب هروش کیفی و به صورت توصیفی تحلیلی و تاریخی انجام پذیرفته و روش گردآوری اطلاعات برپایه مطالعات کتابخانه ای استوار شده است. فرضیه اصلی پژوهش بدی نصورت طرح می شود: با بررسی و تحلیل نمون هکارهای منتخب بهزاد، نگاره پرتره «یک درویش » اثر بهزاد نیست. نتایج بررسی نشان م یدهد، تزیینات فیگور و اشیای وابسته )لباس، کلاه، عمامه و غیره(، در هر دور ه می تواند نشانه های مشخصی برای شناخت آثار بهزاد باشد. با بررسی الگوهای تصویری و تزیینی و ارائه مستندات تحلیلی در جداول ارائه شده، پی برده م یشود که پرتره یک درویش واقع در موزه توپقاپی سرای استانبول، می تواند اثری از هنرمند دیگری باشد که به بهزاد نسبت داده شده است. این اثر از اسلوب ب هکاررفته در آثار بهزاد بهره نبرده است و دارای مشخصه های بارز آن نیست. این اثر بر طبق نشانه های موجود، احتمالاً متعلق به نقاشی عثمانی بوده است. نقاشان عثمانی تلاش م یکردند تا از نقاشان ایرانی نیز تأثیر بگیرند که تقابل نقاشی ایرانی با نقاشی غربی را در آثار این هنرمندان می توان مشاهده کرد. درنهایت با بررسی الگوهای تصویری و تزیینی نگاره ها، می توان به شناخت بهتری در آثار بهزاد رسید.
tags: سبک هرات و صفوی، کمال الدین بهزاد، پرتره یک درویش، اسلوب بهزاد.