| نویسندگان | علی زارعی,سکینه مرادی بجستانی |
| نشریه | مطالعات ایرانی |
| شماره صفحات | 479-504 |
| شماره سریال | ۲۳ |
| شماره مجلد | ۴۶ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۵ |
| رتبه نشریه | علمی - ترویجی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
زمینه/هدف: یکی از موضوعات شایان توجه در مطالعۀ هنر فلزکاری ، جایگاه حک اکی خطوط روی
ظروف فلزی است. کاربرد خط و حک اکی با خط کوفی و تبدیل آن به اشکال تزیینی پی چیده همراه با
مرص عکاری روی ظروف فلزی در دورۀ سلجوقی جنبۀ تزیینی پید ا کرد. در دورۀ صفوی این جنبۀ
هنری با تغییر نوع خط تشدید شد و به شکوفایی رسید. آثار فلزی مورد مطالعه در این مقاله، شامل
تعداد ) 20 ( عدد ظرف فلزی از دو دورۀ سلجوقی و صفوی از موزههای )ملی ایران، متروپولیتن،
ویکتوریا و آلبرت، بریتانیا، بوستون، آرمیتاژ( هستند. خوشنویسی روی این ظروف بیانگر تار یخ
ساخت، نام سازنده، سفارشدهنده و مبی ن وقایع مهم در آن دوره و مضامین دعایی، عناوین و القاب
صاحب اثر بوده است. پرسش اصلی این پژوهش به این صورت تبیین م یشود: هنر حکاکی خطوط ،
روی ظروف فلزی در طول دو دورۀ سلجوقی و صفوی با توجه به آنالیز خطوط چه تغییراتی کرده
است؟ هدف از این پژوهش، مقای سۀ هنر حکاکی خطوط در دو دورۀ سلجوقی و صفوی ر و ی
ابریقهای فلزی، موجود در موزههای ذکر شده، به لحاظ کتیبهنگاری و نوع خط است.
روش/رویکرد: روش تحقیق حاضر تاری خی- تحلیلی و از نوع کیف ی و شیوۀ جمعآوری دادهها
کتابخانه ای است.
یافت هها/نتایج : نتایج حاصل از پژوهش نشان م یده د کتیبهنگاری روی ظروف فلزی در دورۀ سلجوقی
بیشتر به خط کوفی تزیینی، گل و برگدار و گاهی تزیین با نقش چهره و سر انسان حکاکی شده، که
جنبۀ بصری و زیبا شناختی آن تشدید شده است. در دورۀ صفوی خطوط کتیبه با خط فارسی از انواع
)ثلث، نسخ، رقاع و شکستهنستعلیق( و ظرافت بیشتر به صورت اشعاری زیبا محاط در نقش ترنج، بر
بخش فلزی ظرف حکاکی شده است. هنر خوشنویسی علاوه بر خط، به عنوان نقش تزیینی و حتی
معنایی فراتر از آن جنبۀ عرفانی و عاشقانه یافته، که جنب ۀ معنوی آن افزایش یافته است .
لینک ثابت مقاله