عوامل مؤثر بر حواس پرتی دیجیتال دانشجویان در یادگیری الکترونیکی ایام کووید ۱۹

نویسندگانمحمدعلی رستمی نژاد,حسن ضابط,علی اکبر عجم,نرگس صادقی
نشریهتدریس پژوهی
شماره صفحات۱-۲۴
شماره سریال۱۰
شماره مجلد۱
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهisc

چکیده مقاله

با فراگیر شدن پاندمی کووید 19، یادگیری الکترونیکی به یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزش تبدیل شد. یکی از چالش‌های تدریس برخط، دیده نشدن دانشجو و حواس‌پرتی آنان است، که از آن تحت عنوان حواس‌پرتی دیجیتال یاد می‌شود، لذا شناسایی حواس‌پرتی دیجیتال دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حواس‌پرتی دیجیتال دانشجویان در یادگیری الکترونیکی انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع کاربردی بود. 160 نفر از دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه حواس‌پرتی دیجیتال محقق ساخته با 46 گویه بود. برای سنجش روایی سازه، از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی هفت مؤلفه برای حواس‌پرتی دیجیتال شناسایی کرد که 62 درصد از واریانس سازه "حواس‌پرتی دیجیتال" را تبیین می‌کرد. 1) حواس‌پرتی دیجیتال؛ 2) درس و استاد؛ 3) نگرش به آموزش الکترونیکی در ایام کووید؛ 4) روش تدریس؛ 5) حواس‌پرتی متداول؛ 6) فنون مدیریت حواس‌پرتی؛ 7) تدریس تعاملی؛ عوامل شناسایی‌شده بودند. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 88% و برای خرده مقیاس‌های آن بین 69/0 تا 81/0 به دست آمد. نتایج محاسبه ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس های پرسشنامه و نمره کل، ضریب بین 27/0 تا 73/0 را نشان داد. تمامی خرده مقیاس ها به جز «نگرش به آموزش الکترونیکی» با نمره کل مقیاس همبستگی مثبت و بالایی دارند.

لینک ثابت مقاله

tags: اعتبار یابی حواس‌پرتی دیجیتال آموزش الکترونیکی. تحلیل عاملی اکتشافی کووید19