| نویسندگان | عاطفه آجری آیسک,صدیقه محمدحسنی |
| نشریه | آموزه های فقه مدنی |
| شماره صفحات | 3-28 |
| شماره سریال | ۱۵ |
| شماره مجلد | ۲۸ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | ۲۰۲۳ |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | isc |
چکیده مقاله
در فقه امامیه غاصب مکلف به استرداد عین مال مغصوب است مگر در صورتی که عین مغصوبه تلف (اعم از حقیقی و حکمی) شده باشد. مبتنی بر این مبنای فقهی ماده 323 ق.م. خریدار مال مغصوب را در حکم غاصب دانسته که مالک می¬تواند برای استرداد عین به او رجوع نماید. لیکن در راستای صیانت از اعتبار سند رسمی و حفظ حقوق خریدار با حسن نیت، طرحی مبتنی بر اصلاح ماده 323 قانون مدنی، تقدیم مجلس گردیده که طبق آن مال مغصوبی که از طریق تنظیم سند رسمی انتقال یافته و مشتری نسبت به مغصوبه بودن آن جاهل است در حکم تلف گرفته شده و مالک صرفا مستحق قیمت آن ¬می¬باشد که جهت دریافت آن فقط می-تواند به «بایعِ غاصب» مراجعه نماید و حق مراجعه به مشتری جاهل را ندارد. طرح مزبور از لحاظ مبانی فقهی قابل مناقشه است که در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع اصیل فقهی مورد بررسی قرار می¬گیرد؛ زیرا ملاک تحقق تلف حکمی، حدوث مانع عقلی یا شرعی در استرداد عین موجود است. «خروج از مالیت»، «تعذر»، «ضرر بدنی»، «تلف مال محترم» و «تلف مال غاصب خصوصا در فرض تلف و تخریب اموال معتنابه¬ وی» از موانع شرعی و عقلی استرداد عین مغصوب محسوب و موجب تحقق عنوان تلف حکمی می¬گردد اما صرف «تصرفات ناقله» به دلیل عدوانی بودن ید غاصب، موجب تحقق مانع شرعی و در نتیجه عنوان تلف حکمی در مورد عین مغصوب نمی¬شود. بعلاوه در فرض تلف حکمی عین مغصوب، مشتری اعم از جاهل یا عالم در کنار بایعِ غاصب، ضامن مثل یا قیمت مال مغصوب می¬باشد و صرف جهل، رافع مسئولیت وی نخواهد بود.
لینک ثابت مقاله